Så sant som det är sagt

Första dagen på praktiken har verkligen varit som en bergochdalbana. Det är väl egentligen det positiva med mitt framtida yrke, att ingen dag är den andra lik, ingen lektion är den andra lik. Bara ett byte av klassrum och elever kan antingen höja energin till max eller sänka en till botten. Men jag älskar samtalen som jag har om dagarna med eleverna, de ger så mycket av sig själva och det ger mig energi.

Dagens intressantaste samtal har jag nog dock ändå haft med två gamla lärare till mig som jag sprang på. Det är så intressant att se tillbaka på den egna skoltiden nu och även att få höra deras perspektiv och syn på hur man själv och klassen var i skolan. Det är ändå tolv år sedan som jag slutade på mellanstadiet och hade dessa två lärare för sista gången. Det är också roligt att se deras glädje när de inser att man valt samma yrkesbana som dem.

Den ena av dessa lärare så något riktigt klokt, som hon även hade sagt till lärare hon mött genom åren som hon tyckte behandlade sina elever illa. Det hon sa var att det gäller att behandla alla elever väl, för en dag står man där och är kollegor eller möts i andra situationer. Självklart gäller det att alltid behandla sina elever väl, men just detta får en att påminnas om att man skiljs inte alltid åt för alltid bara för att skolan tar slut.

Efter en dag med många bra stunder men även en och annan inte lika bra så har jag dragit på musiken för fullt för att få ut lite av den negativa energin som finns i kroppen.

Spelas för fullt just nu gör:
To All My Girls - Linda Sunblad
Bad Boys - Alexandra Burk feat. Flo Rida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0