Situationen i skolan

Nu kan jag inte längre hålla mig ifrån att skriva några rader om den rådande situationen kring lärarna  och skolan som råder just nu i denna kommun. Jag är anställd inom en annan kommun och jobbar ett antal mil härifrån men jag blir fruktansvärt irriterad och frustrerad varje morgon då jag slår upp tidningen och det står rader efter rader om lärarkåren och skolan på olika vis. Kanske kommer jag att jobba inom denna kommun i framtiden, förmodligen är det i denna kommun som mina framtida barn kommer att gå i skolan, men frågan är väl vad det är för framtid...

Den senaste, eller förlåt, den näst senaste turen har handlat om hur eleverna i kommunen når sämre och sämre resultat i skolan. Fler och fler går ut grundskolan med ofullständiga betyg. Och nu, det senaste (eller kanske snarare återkommande) är att kommunen måste spara och gör det inom skolan. Okej, då ska vi se; eleverna i kommunens skolor når sämre och sämre resultat och med detta facit i hand så tänker nu politikerna spara in genom att minska på resurserna i skolan. Någon mer än jag som inte hänger med på den ekvationen?

Ibland undrar jag om politikerna har satt sin fot i skolan någongång eller just bara slänger sig med tankar om hur skolan verkar fungera. I en klass med cirka tjugo elever finns det oftast inte bara en elev utan en handfull om inte fler som behöver stöd på olika vis. Med besparingar inom skolan kommer resultatet förmodligen bli större klasser vilket i sin tur generar mindre tid till vardera elever. I en klass med tjugo elever finns det alltså tjugo elever som behöver stimulera sin kunskapsnivå på olika sätt och det är min uppgift som lärare att se till att kunskapsnivån stimuleras. Om det är ett lätt jobb? Inte direkt. Med större klasser och mindre resurser kommer det bli ännu mindre tid till vardera elever och stödet för de elever som behöver det kommer förmodligen också att minskas.

Att kunna klona sig vore en egenskap som vi lärare skulle behöva, att kunna stimulera eleverna utan att känna att man håller på slitas åt tjugo olika håll samtidigt. Det vore något det. Tänk den dagen man slår upp tidningen och det står att det ska satsas på skolan, att det ska tillföras mer resurser istället för att skära ner på dem. Undra vilket årtusende det kommer att ske...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0