Delar med mig

Inspirerad av snön som faller så slängde jag ihop den underbart goda saffranskladdkakan tidigare idag. Ni måste bara testa denna. Jag är ingen höjdare vad gäller matlagning, så därför kommer denna kaka bli mitt bidrag på julafton i år för att baka är mer min melodi. Här kommer receptet;


Saffranskladdkaka

Du behöver:
2½ dl strösocker
1 dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 gram smör
1 påse saffran
(100 gram vit choklad om man vill, jag hoppar över den)

Och så här gör du:
Smöra och bröa en form med avtagbar botten.
Smält smöret och häll i saffranet (om du har choklad i så låt den smälta i smöret).
Blanda ihop de torra ingredienserna, tillsätt sedan smörblandningen och till sist äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen i 200 grader.
KLART!

Jag brukar alltid låta mina kladdkakor stå i ugnen cirka fem minuter kortare än vad som står i receptet för att få den riktigt kladdig. Denna kaka har jag därför i ugnen i 28 minuter.

Om man vill kan man servera med grädde, som till vanlig kladdkaka, jag tycker dock denna är godast som den är.


Kommentarer
Postat av: Carolina

Ååååh, så smaskigt det där såg ut och lät!! :) Vill du skicka en bit?! ;)



Ja, flyttpackande är verkligen OTROLIGT TRÅKIGT. Vill bara strunta i det och skjuta upp det ännu mer. Blä. haha.. Men precis som du säger så ser man ju det härliga man har framför sig, nämligen att få ett nytt fint hem. Och sen försöker jag trösta mig själv med att jag inte behöver flytta på lääääänge. :) hihi

Ja, när vi väl kommit på plats sen så blir det massor av bilder. Har inte lagt ut så många nu eftersom det ändå inte kommer se ut så sen. :)

2010-11-22 @ 20:55:28
URL: http://bluppan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0