Att lyssna på sin kropp

För femte veckan i rad så dras jag nu med min förkylning, det började vecka 9 och har sedan fortsatt. Hela vecka 9 hade jag ont i halsen, det gick sen över och lämnade kvar en täppt näsa. Igår började halsen klia och i morse vaknade jag med halsont. Igen. Varför går det inte över? Jag börjar fundera på om jag gjort något elakt...

Planen för dagen var att köra ett långpass på gymet. När jag vaknade tidigt i morse och kände av halsen började jag fundera över vad reservplanen fick bli. Promenad kom jag fram till. När jag vaknade ett par timmar senare hörde jag hårt smattrande på fönsterbläcket. Jag började fundera över vad som var bästa alternativet. En ond hals på gymet (med träning i lågt tempo) eller en ont hals i regn, vilket gör att man blir kall. Jag kom fram till att nästa reservplan fick bli besök på gymet och en promenad på löpbandet. Efter frukost började jag känna mig mosig i både kropp och knopp. Började fundera över om jag verkligen borde besöka gymet överhuvudtaget eller kanske stanna hemma och vila istället. Men tanken på att inte röra på mig alls gav mig nästan panik. Bestämde mig därför för att det fick bli gymet i alla fall. Men så efter ytterligare någon timme slutade det helt plötsligt regna. Så då lade jag gymplanerna på hyllan och skrapade fram en reservplan till alla andra reservplaner. En promenad i lugnt tempo. Och så fick det bli!

Jag känner att jag borde börja lyssna på min kropp. Den skriker efter vila, men bara tanken på en eller ett par dagars vila just nu gör att jag blir stressad. Det är påsk nu, jag ska äta godis och vill absolut inte få plus på vågen på tisdag. Så träning är ett måste. Att jag tog mig ut i dag trots att jag känner mig mosig kändes bra, promenaden tog tio minuter längre än vad den rundan brukar ta, men jag kom ut och jag rörde på mig. Min rädsla är att träningen ska bli ett ont måste som bara känns tråkig. Det vill jag inte. Därför är vila ett måste av nästa veckas planering av träning.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Du får be han hälla upp en redig whisky åt dig så kan du nog döda bacillerna! :-)

2010-04-01 @ 15:20:19
Postat av: Carolina

Det är verkligen svårt det där, med att lyssna på kroppen. Ibland vill man så mycket mer än vad den vill. Men precis som du säger så ska man passa sig för att pressa sig själv för mycket och därmed till slut tycka att träningen är något tråkigt och jobbigt. Då funkar det liksom inte längre. Har gjort så själv innan, men som tur är har jag kommit över det igen och tycker det är härligt med promenader och träning. :)



Haha.. förstår att folk kikade lite konstigt på dig. Inte ofta man ser någon köpa så mycket citroner. ;) Vad skulle han ha dom till (om man får fråga vill säga)? Blev lite nyfiken. :)



Oj, det är lång tid. Förstår att det känns nära nu. Snart bara ett halvår kvar ju. :)

Vad är det för slags lärare du blir då?

Hoppas ni hittar ett drömhus sen då. Finns ju inget bättre än hus och egen trädgård. Sån frihet. :)



Hoppas du har en riktigt härlig skärtorsdag och att solen skiner på dig också, som den gör här i skåne. :)

Ska du också flyga förbi blåkulla i natt så syns vi kanske där?! hihi

2010-04-01 @ 18:30:34
URL: http://bluppan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0