Efterlysning: Bakverk

Jag har ju valt att plocka bort godis från det jag äter. Har haft två helger planerade då jag har fått äta godis sedan nyår, helgen vecka 8 åt jag ett par bitar godis och nu i påskas åt jag desto mer. Nästa planerade gång jag får äta godis är midsommar, planerna finns på en tillåten helg till innan dess. Det är bra långt till midsommar. I alla fall så har det hittills gått väldigt bra med att inte få äta godis och de två gångerna jag har ätit har jag gjort det med måtta.

Men jag saknar ibland att äta något sött på kvällen, därför försöker jag nu hitta bra recept på bakverk som dessutom är smala. Har en del bra recept men skulle vilja prova något nytt. Så mina vänner, finns det några bra recept som ni vill delge er utav? Småkakor, mjuka kakor, gärna ett smalt cheesecake recept om så finnes eller varför inte matbröd.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hälsobröd



Ingredienser:

5 dl vetemjöl

2 dl grahamsmjöl

3 dl rågsikt

2,5 dl rågkross

1 dl vetekli

0,5 dl vetegroddar

1 tsk salt

4 tsk bikarbonat

1 l lättfil

1–1,5 dl mörk sirap



Tillagning:

Blanda alla torra ingredienser ordentligt med en elvisp, sen slår du i sirap och filmjölk och fortsätter blanda ordentligt. Häll ner i två brödformar och grädda i 175 grader i 1,5 timme.



Jag gräddade mitt i 45 minuter, det var kanske på gränsen till för kort. Men hade jag haft det inne i 1,5 h då hade det blivit kolbitar.

2010-04-08 @ 20:31:09
URL: http://jenha.blogg.se/
Postat av: anonym

Det här kanske inte är några bakverk direkt, men om du går in på recepten.se och väljer hälsa så finns det olika alternativ tillexmepel GI. där hittar du nyttiga recept på tillexempel sorbet,glass,morotskaka och mycket mera :D

2010-04-08 @ 20:32:02
URL: http://minkampmotvagen.blogg.se/
Postat av: Carolina

Gud vad skönt att bara kunna förstärka dom så. Det skulle jag också vilja göra.. funderar på att göra det sen när dom växt ut igen. :) Nu är dom så sköra och söndriga, stackars naglarna.



Ja, hoppas du hittar något där då. Dom är i alla fall supersköna, fina och billiga. Man kan ju lätt köpa i flera färger om det skulle vara så. :)

2010-04-08 @ 22:06:27
URL: http://bluppan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tack så mycket för dina fina kommentarer!! :) Ja, kläder kan verkligen dölja mycket! (Både på gott och på ont ;) haha) Det är så skönt att höra att det finns flera som tänker och känner likadant :)



Vad glad jag blir när du tror på 38:an! Jo precis, det är ju faktiskt två månader kvar till studenten så det borde inte vara några problem! :) Wow, tänk om JAG skulle ha en klänning i storlek 38 på studenten... Shit, det vore verkligen storartat!! :D Sköt om dig! Kram

2010-04-10 @ 08:59:12
URL: http://kalorigris.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0