Ängeln vs. Djävulen

Djävulen: Idag vore det otroligt skönt att bara ligga i soffan och titta på film. Det är ju så grått ute.
Ängeln: Mmm... Men jag borde gå en promenad, jag har ju sagt att jag ska röra på mig alla dagar.
Djävulen: Ja, men en dag i soffan gör ju inget.
Ängeln: Kanske kan gå den korta 30 minuters rundan, det är bättre än inget.
Djävulen: Suck! 30 minuter då, inte mer.

Tar bestämt på mig kläderna, sätter på Ipoden och börjar traska. Närmar mig korsningen där jag kan svänga till höger för att gå 30 minuters rundan och till vänster där jag går min 45 minuters rundan samt 60 minuters runda.

Ängeln: Kanske borde jag svänga vänster i alla fall. Det är ju ingen större skillnad på 30 minuter och 45 minuter.
Djävulen: Vore skönt att komma hem fort. 30 minuter räcker gott idag.
Ängeln: 45 minuters rundan vore bra för mitt samvete.
Djävulen: Men igår blev det två promenader, alltså räcker det med en kort idag.
Ängeln: Orkar inte med det dåliga samvetet...

Svänger fort vänster innan jag hinner ändra mig. Det är tomt på mitt promenadstråk, bara jag. Närmar mig ytterligare en korsning. Svänger jag höger hamnar jag på 45 minuters rundan, rakt fram innebär 60 minutersrundan.

Djävulen: Dags att svänga höger!
Ängeln: Det känns ganska lätt i benen. Kanske borde fortsätta? Tar jag 60 minutersrundan kan jag i alla fall inte ha dåligt samvete för att jag inte rört mig idag.
Djävulen: 60 minuter? Hallå? Sväng höger, höger, höger! En kvart mindre spelar väl ingen roll. Sväng!
Ängeln: Nej, precis. En kvart mindre spelar ingen större roll. Inte en kvart mer heller...

Resultatet blev att ängeln vann. Nu när jag är hemma igen kan jag sätta mig i soffan med gott samvete en stund. Vilken härlig känsla det är när man på något sätt vinner över sig själv!



Kommentarer
Postat av: Pärlan

Åh vad duktig du är! :) Promenaden imorse kändes tuuung, men kändes bra att komma iväg åtminstone! Synd bara att jag inte har möjlighet att kunna fortsätta för längre eller svänga för kortare, för mina går åt helt fel håll. :P

2010-05-10 @ 19:53:12
URL: http://phatgirl.devote.se
Postat av: Anonym

Haha! Där känner man minst sagt igen sig! Alltid den där inre konversationen med sig själv! Samma när man typ står vid godiset i affären "bara lite, det gör ju inte så mycket.."

2010-05-10 @ 21:29:20
URL: http://thehardbody.blogg.se/
Postat av: Carolina

Haha.. den där konversationen känner jag igen. :) När den inte dyker upp så är jag oftast av det latare slaget, men kommer den där diskussionen upp så tar jag alltid den längre vägen. haha.. Konstigt det där. Det är som att man måste vinna liksom. ;)

Skönt att du vann den där diskussionen igår eftersom det är vägning idag. :)

Hoppas det går super!!

2010-05-11 @ 09:16:34
URL: http://bluppan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0