Framtiden

I morgon är det exakt tre månader kvar tills jag är utbildad lärare efter 4,5 års pluggande på universitet. Det känns underbart samtidigt som det är fruktansvärt skrämmande. Efter 4,5 år så ska jag verkligen ut i "det verkliga livet". Och det mest skrämmande är att jag inte vet vad det innebär än så länge.

Min plan och förhoppning är ju självklart att jobba i vår. Men jag har funderat fram och tillbaka på huruvida jag ändå ska söka kurser till våren för att ha en backup i fall jag inte får något jobb även om jag är oerhört trött på allt vad skola heter. Efter många om och men bestämde jag mig för att söka en kurs till våren i specialpedagogik som jag länge velat läsa. Det visade sig dock när jag pratade med syon att kursen har flyttats från Norrköping till Linköping, vilket inte är ett alternativ för mig att pendla dit. Det visade sig finnas två andra kurser att välja på varav den ena hade jag redan läst. Jag bestämde mig i alla fall för att söka den andra som handlar om grundläggande färdigheter i läs, -skriv och matematik. Det känns inte hundra, just nu är det inget jag vill läsa men nu har jag i alla fall ett val i januari när jag tagit examen.

Självklart hoppas jag som sagt på ett jobb, men ett fast jobb i dagens läge vet jag är svårt att få. Men jag hoppas på det. I andra hand hoppas jag på vikariat, just nu känner jag att jag hellre hoppar runt mellan olika skolor varje dag än att pluggar till våren. Jag vill ute och arbeta med det jag pluggat med. Jag vill tillbaka till skolbänken så småningom, utveckla min utbildning inom Svenska samt Svenska som andra språk. Men inte nu. Nu vill jag arbeta praktiskt, ut och möta verkligheten och utmana mig själv. Jag är hoppfull och tror att det kommer att lösa sig.

Hur det än blir så kan jag om tre månader titulera mig som examinerad lärare!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag förstår PRECIS allt du tänker och känner. Hade precis samma känsla för ett år sedan. Men jag måste säga att det är en helt fantastisk känsla att kunna säga att man faktiskt ÄR lärare och inte längre student.



Du är grym som kämpat på så bra!



Kram

2010-10-10 @ 21:55:12
URL: http://jenha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0